Temat innowacji: „Ortograficzne portfolio ”
Rodzaj innowacji: metodyczna
Autor innowacji: Bernadeta Boduszek – Zybała
Nauczyciele realizujący innowację: Bernadeta Boduszek – Zybała, Agnieszka Lisiak, Agnieszka Trzeszkowska
Uczniowie objęci innowacją: uczniowie klas trzecich
Data wprowadzenia innowacji: wrzesień 2023
Data zakończenia innowacji: czerwiec 2024
1. Założenia innowacji:
Język jest jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji i ekspresji. Poprawna ortografia jest fundamentem, na którym opiera się precyzyjne i skuteczne przekazywanie myśli i idei. Niestety, wiele dzieci w trzeciej klasie szkoły podstawowej napotyka trudności w utrwaleniu podstawowych zasad ortograficznych. Złożoność tych reguł często prowadzi do błędów, które mogą utrzymywać się przez całe życie.
Badania pokazują, że trwałe przyswojenie zasad ortograficznych w młodym wieku jest kluczowe dla sukcesu akademickiego i zawodowego w przyszłości. Złe nawyki ortograficzne mogą się utrwalić, dlatego ważne jest, aby już od najmłodszych lat korygować i poprawiać ewentualne błędy. Tradycyjne metody nauczania często są niewystarczające w zakresie skutecznego i trwałego utrwalenia tych zasad. Jest więc pilna potrzeba wprowadzenia innowacyjnego narzędzia, które pomaga uczniom zrozumieć i utrwalić je w praktyczny i angażujący sposób.
Utrwalanie zasad ortograficznych w trzeciej klasie szkoły podstawowej ma ogromne znaczenie dla rozwijania poprawnej pisowni i komunikacji pisanego języka. W tym wieku dzieci osiągają pewien stopień umiejętności czytania i pisania, dlatego właśnie ostatniej klasie edukacji wczesnoszkolnej można skupić się na bardziej zaawansowanych aspektach ortografii.
Umiejętność poprawnej pisowni jest ważna dla ogólnego rozwoju edukacyjnego dzieci. Pomaga im tworzyć bardziej czytelne i zrozumiałe teksty. Utrwalanie zasad ortograficznych może przyczynić się również do budowania pewności siebie
u uczniów. Pozwala im czuć się bardziej kompetentnymi w zakresie języka pisanego.
Poprawna pisownia przyczynia się do zachowania kultury języka. Dzieci uczą się szanować i pielęgnować język ojczysty.
Podsumowując, utrwalanie zasad ortograficznych w trzeciej klasie szkoły podstawowej jest kluczowe dla dalszego rozwoju językowego uczniów. Pomaga im budować solidne fundamenty poprawnej pisowni oraz umożliwia rozwijanie umiejętności komunikacji pisemnej na wyższym poziomie.
2. Cele innowacji:
Cele ogólne:
- rozwijanie kompetencji językowych uczniów
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- poznaje zasady ortograficzne i uczy się je stosować w praktyce,
- utrwala materiał ortograficzny drogą różnych aktywności, w tym zabawy,
- rozwija czujność ortograficzną,
- wzbogaca słownictwo czynne,
- podnosi umiejętność redagowania wypowiedzi pisemnych z poprawnym stosowaniem ortogramów,
- korzysta ze słowniczka ortograficznego,
- rozwija umiejętność samooceny i autokorekty,
- pisze ze słuchu z zachowaniem poprawności ortograficznej,
- uczy się efektywnej współpracy w zespole.
3. Opis innowacji:
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element lekcji. W ramach innowacji zostaną przeprowadzone zajęcia z Kartami Pracy „Ortograficzne Portfolio”, a w kolejnym tygodniu opracowane słownictwo utrwalone przy pomocy gier, zabaw ortograficznych i dyktand.
Karta Pracy wejdzie w skład „Ortograficznego portfolia”, które będzie tworzył uczeń.
Każda karta pracy w skoroszycie jest dedykowana jednemu konkretnemu ortogramowi lub zagadnieniu ortograficznemu. Karty te są starannie zaprojektowane tak, aby uwzględniać różne poziomy trudności. Skoroszyt służy nie tylko jako zbiór ćwiczeń, ale również jako narzędzie do monitorowania postępów i samooceny. Uczniowie będą mieć na zajęciach słowniki ortograficzne, celem ewentualnej autokorekty błędnej pisowni.
Aby zapewnić holistyczne podejście do nauczania ortografii uczeń oprócz pracy
w Karcie, będzie uczestniczył w zabawach ortograficznych oraz w pisaniu ze słuchu, celem sprawdzenia poziomu utrwalenia omawianych zasad.
4. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- są aktywnymi uczestnikami procesu edukacyjnego,
- znają zasady ortograficzne z ó/o, rz/ż, h/ch,
- podejmują różnorodne działania ortograficzne,
- poszerzają słownictwo czynne,
- podnoszą jakość wypowiedzi pisemnych,
- potrafią korzystać ze słownika ortograficznego,
- poprawnie piszą ze słuchu,
- zgodnie współpracują w zespole.
Nauczyciel:
- wykorzystuje ciekawe narzędzia edukacyjne
- rozszerza swój warsztat pracy
- chętnie sięga po ciekawe rozwiązania edukacyjne, w tym metody aktywizujące
w swojej pracy.
Szkoła:
- podnosi jakość swojej pracy poprzez wprowadzanie innowacyjnych metod nauczania,
- buduje swój pozytywny wizerunek w środowisku, jako placówki dbającej
- różnorodne metody pracy edukacyjnej
5. Procedura osiągania celów:
Cele kształcenia zostaną osiągnięte poprzez:
- odpowiednie dobranie treści nauczania i systematyczną ich realizację,
- właściwą realizację zajęć,
- wykorzystanie i stosowanie właściwych: metod nauczania, środków dydaktycznych, form organizacyjnych, ocenę pracy, pilotowanie pracy ucznia.
Praca na zajęciach w ramach innowacji jest dostosowana do możliwości każdego dziecka. Indywidualizacja polega na stałym monitorowaniu przebiegu i efektów pracy każdego ucznia, powolnym stopniowaniu trudności, systematyczności i ciągłości oddziaływań. Układy ćwiczeń, o różnym stopniu trudności, poprzedzone są instrukcją. Dzieci w czasie zajęć powinny czuć się odprężone, spokojne- bardzo ważne, więc jest ocenianie postępów wzmacnianiem pozytywnym.
Pomoce dydaktyczne stosowane w trakcie ćwiczeń są różnorodne, budzą zainteresowanie dziecka. Zajęcia bazują na grach i zabawach ortograficznych. Metody są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.